Från fotograf Gustaf Åhmans verksamhet – Två bilder berättar
Året år 1950 och månaden september. Koreakriget hade pågått ett par tre månader och var troligen det stora samtalsämnet i slott och koja. Tisdagen den 12:e bjöd på en torr och fin höstmorgon med 15 plusgrader.
Familjen Gabrielsson var på väg till släkten och hade för dagen lånat en Ford Tudor Special Sedan, årsmodell 1936. Familjen som startat tidigt den morgonen kom på Hallstahammarsvägen motsvarande dagens länsväg 252 och närmade sig Riksväg 11 vid Nybro i Kolbäcks socken.
Västerifrån på rikshuvudvägen från Köpingshållet kom en Volvo LV151 Rundnos. Denna 47:a var en dragbil med tillkopplad påhängsvagn. Tolvmetersekipaget kördes denna dag av chauffören Hedberg. Trailern var lastad i Göteborg med åtta ton styckegods som skulle till Gävle.
Kvart över åtta denna morgon möts de i korsningen alldeles utanför BP-bensinstation.
Gabrielsson kör ut på rikshuvudvägen där Hedberg med lastbilsekipaget kommer åkande. Hedberg bromsar för fullt och försöker att väja åt höger men kollisionen är oundviklig. Lastbilens framhjul kilas fast i personbilen som släpas med på lastbilens vänstersida tio meter över vägen och över ett 40 centimeter djupt dike mellan vägen och en gångväg vid banvallen innan allt tar stopp.
Hedberg i lastbilen kliver ur hytten oskadda men de fem i familjen Gabrielsson skadades av smällen och får hjälp av tillskyndande.
Provinsialläkaren Josef Ernerot som haft vägarna förbi behandlade de fem skadade personerna direkt på gräsmattan innan de fördes till Centralsjukhuset i Västerås för vidare vård.
Det ska direkt nämnas att alla inblandade blev återställda efter den otäcka händelsen.
Saxat ur
SVENSK ÅKERITIDNING NR 10 • 2015
Text Bosse Norvinge
Kurt
Nybro vid BP-macken 1937
Kunde ha hänt något riktigt ruskigt där några månader senare. Efter att med häst och släde varit nere i samhället och handlat var jag på väg hem och mitt på järnvägsspåret lossnade skaklarna p.g.a. guppet. Samtidigt fälldes bommarna för ett tåg som närmade sig och innanför fanns jag och mitt ekipage. Lyckligtvis såg grabbarna på BP vad som höll på att hända och kom rusande. Medan jag höll hästen så långt från spåret som möjligt drog de undan släden alldeles innan tåget dundrade förbi.
Så ja, det var verkligen en korsning som man hade respekt för!
(numera) Öländskan